Annorlunda sätt att spara
Under vissa premisser kan man spara en hel del pengar på konsumtion. Det vill säga, slösa mindre genom konsumtion (vilket då egentligen borde bli en investering).
Period 10 år: | Nya volvo V60 | Kia Cee'd -08 | 10-15 år gammal bil | |
Bensinförbrukning | 0,2 | 0,45 | 1 | |
Kostnad | 320000 | 150000 | 30000 | |
Skrott-/andrahandsvärde | 80000 | 20000 | 0 | |
Värdeförändring | 24000 | 13000 | 3000 | |
Pendelavstånd | 3 mil | 3 mil | 3 mil | |
250 arbetsdagar/resor/år | 1500 | 1500 | 1500 | |
Bensinpris | 13,5 | 13,5 | 13,5 | |
Årskostnad(1500 mil): | 28050 | 22112,5 | 23250 | |
Vinst/förlust | -4800 | 1137,5 | 0 | |
2000 Mil | 29400 | 25150 | 30000 | |
Vinst | 600 | 4850 | 0 | |
Här syns det att under dessa 10 år kommer alla som avverkar mer än 2000 mil/år att tjäna på att byta upp sig om de har en bil som drar mycket bränsle. Jag har inte tagit in skatt/försäkring då jag tänker mig att den högre försäkringen på nyare bilar vägs upp av bidrag/subvention via miljöbilspremien. Att de nyare bilarna garanterat kommer kräva mindre underhållskostnader (samt att de har garantier) är uppenbart, men antas vara ungefär vad finansieringen på de nya bilarna kommer hamna på. (reperationer för gamla bilen=räntan för nya -- Detta är dock bara för att förenkla uträkningen, ingen självklar sanning). Sen kan det väl tilläggas att sannolikheten att bränslen blir dyrare är betydligt större än att det skulle bli billigare (vilket förbättrar kalkylen å de nya bilarnas vägnar). Det som kan konstateras är att bilbyte inte måste vara en ökad kostnad. Dock är bilägande svindyrt!
Detta torde dessutom vara bättre för miljön med lägre bränsleförbrukning (0,2 respektive 0,45). Däremot tänker jag inte uppmuntra någon att ta lån för att köpa en ny bil. Det tillkommer ränta på lån, samt att det måste amorteras. Med den gamla bilen skulle man kunna investera motsvarande kapital och få avkastning på kapitalet. Med 10 % avkastning skulle det efter 10 år vara dubblerat efter skatt. Dvs du skulle få 32 000 kr om året i avkastning och därmed kunna "åka gratis" i den gamla bilen. Oslagbart är dock cyckel eller buss, oavsett premisser.
Sen finns det massvis med åtgärder man kan göra för att sänka kostnader.
Energieffektivisering
Uppvärmning
Isolerande fönster
Energiglödlampor
Vattenkokare
Sänka inomhustemperatur
Gå ur facket
Gå ur A-Kassa*Riskabelt*
GÅ ur Svenska kyrkan *Moralkaka?*
Säga upp boxer/viasat eller andra tv-prenumationer *Vad finns inte på internet?*
Amortera på lån -som ett sätt att sänka kostnader (kan man dessutom komma över trösklar för bankräntor och kunna erhålla rabatt på räntan vilket ger dubbel effekt).
Kommer antagligen beröra något av dessa ämnen i framtiden när jag har belägg för siffrorna.
Detta torde dessutom vara bättre för miljön med lägre bränsleförbrukning (0,2 respektive 0,45). Däremot tänker jag inte uppmuntra någon att ta lån för att köpa en ny bil. Det tillkommer ränta på lån, samt att det måste amorteras. Med den gamla bilen skulle man kunna investera motsvarande kapital och få avkastning på kapitalet. Med 10 % avkastning skulle det efter 10 år vara dubblerat efter skatt. Dvs du skulle få 32 000 kr om året i avkastning och därmed kunna "åka gratis" i den gamla bilen. Oslagbart är dock cyckel eller buss, oavsett premisser.
Sen finns det massvis med åtgärder man kan göra för att sänka kostnader.
Energieffektivisering
Uppvärmning
Isolerande fönster
Energiglödlampor
Vattenkokare
Sänka inomhustemperatur
Gå ur facket
Gå ur A-Kassa*Riskabelt*
GÅ ur Svenska kyrkan *Moralkaka?*
Säga upp boxer/viasat eller andra tv-prenumationer *Vad finns inte på internet?*
Amortera på lån -som ett sätt att sänka kostnader (kan man dessutom komma över trösklar för bankräntor och kunna erhålla rabatt på räntan vilket ger dubbel effekt).
Kommer antagligen beröra något av dessa ämnen i framtiden när jag har belägg för siffrorna.
Kommentarer
Trackback